20.06.2011 13:20
Kupujemy używany motor
Znalezione na holenderskim forum motocyklowym
Oto parę wskazówek jak zakupić używany motocykl.
Następujące kroki możesz zrobić przed jazdą testową
- Wybierz motocykl który ci sie podoba i na którym siedzisz w taki sposób jaki chcesz. Następnie przejedź się kilkoma motocyklami tego samego modelu aby poczuć i usłyszeć różnicę pomiędzy motorami tego samego modelu.
- Przyjżyj sie plastikom i zbiornikowi paliwa. Czy spawy na ramie się zardzewiałe? Czy widać inne dziwne rzeczy? Jeżeli motocykl jest wyczyszczony na zewnątrz, lecz jest brudny pod spodem, oznacza to, że właściciel wyczyścił motor tylko na potrzeby sprzedaży.
- Posłuchaj silnika. Czy dźwięk jest charczący, stukający, warczący? Silniki motocyklowe zazwyczaj nie brzmią tak płynnie jak silniki samochodów, więc się przejmuj nadmiarem dźwięków. Natomiast powinieneś być w stanie usłyszeć róźnice w dźwiękach wydawane przez silniki z tego samego modelu motocykla.
- Zostaw silnik na luzie i parokrotnie naciśnij i puść sprzęgło. Jeżeli zmiana dźwięku jest nadmierna, sprzęgło może wkrótce wymagać przeglądu lub wymiany. Oczywiście jest to dość subiektywne, ale jeżeli posłuchasz dźwięku puszczanego sprzęgła na kilku egezemplarzach motocykla z tego samego modelu, to będziesz w stanie dość dobrze osądzić jakość sprzęgła.
- Zwróć uwagę, że niektóre silniki mają 'suche' sprzęgło, sprzęgło, które nie jest smarowane olejem. Tego typu sprzęgło zawsze generuje wiele dźwięku (np. Ducati)
Przeprowadź motocykl parę metrów i naciśnij klamkę przedniego hamulca. Widelec powinien zanurkować i natychmiast powrócić do pierwotnej pozycji i ustabilizować się. Jeżeli nie, nie jedź tym motorem, oznacza to, że przednie zawieszenie jest uszkodzone i jazda tą maszyną jest niebezpieczna.
Czy metal wokół stacyjki jest zużyty, zniszczony? To oznaka poziomu dbałości poprzedniego właściciela. Jeżeli by zadbał o to aby kluczyk do motory był osobno przypięty do miekkiego breloczka, to wokół stacyjki nic nie byłoby uszkodzone.- Jeszcze warto zobaczyć czy manetka gazu chodzi płynnie i czy "wraca" to samo ze sprzęgłem o ile jest na linke jeśli chodzi ciężko lub nie wraca to linki są nie nasmarowane albo zniszczone.
- Warto zaglądnąć pod plastiki często nie lakieruje się wewnętrzych stron by zaoszczedzić .
- Sprawdź czy w okolicach
spawów nie ma różnic w kolorze jeśli są mocno
widoczne to znaczy ze było spawane po dzwonie itp.
- Zapytaj poprzedniego
właściciela o konserwacje motocykla. Co zrobił? Czy są rzeczy na
które musisz zwrócić uwagę? Uczciwy sprzedawca
powie ci wszystko. Właściciel, który dba o swoje dwa
kółka, trzyma wszystkie rachunki i jest ci w stanie je
okazać.
Rozejrzyj się po domu właściciela. Czy wygląda na kogoś kto dba o swój dom/motor? Czy uważasz, że możesz mu zaufać? To jest bardzo ważne i bardzo subiektywne. Ciężko coś doradzić, poprostu musisz użyć własnego osądu i intuicji.
Zanim przystąpisz do jazdy testowej, sprawdź kilka rzeczy.
Nigdy nie ufaj motocyklowi, którym nigdy wcześniej nie jeździłeś. Inni ludzie zazwyczaj nie dbają o Twoje życie tak bardzo jak o swoje. A niektórzy nie dbają nawet o swoje życie
W Holanderskim, nazywamy to BRAVO-A
B - Banden - Opony
Czy opony nie są zużyte? Czy mają dość głeboki profil ( >1.5 dla bezepieczeństwa, >1mm wymagane przepisami)
R -
Remmen - Hamulce
Czy hamulce są dobre? Czy widać jakieś wycieki? Czy jeżeli
spojrzysz na zaciski hamulców, czy są czyste? Czy
okładziny hamulcowe są wystarczająco grube?
A -
Aandrijving - Napęd
Czy napięcie łańcucha jest dobre (max 3 cm luzu)? Czy łańcuch
jest nasmarowany? Czy zęby na żebatce są ostre czy zużyte
(podobne do zębów rekina czy jego płetw)?
Uwaga: Sprawdź czy napinacz łańcucha jest zakręcony do końca? Oznacza to, że niedługo trzeba będzie kupić nowy.
V -
Vering - Zawieszenie
Sprawdź wycieki na przednim i tylnym zawieszeniu. Sprawdź czy
zawieszenie dobrze się sprawuje, przynajmniej zasiadając na
motorze, uruchom przedni hamulec naciskając na
widelec
O - Olie
- Olej
Sprawdź czy
poziom oleju jest wystarczający. Sprawdź czy kolor jest
brązowy.
Uwaga: Czarny kolor oleju nie wskaźnikiem, że coś jest nie tak z silnikiem. Ale brązowy olej JEST wskaźnikiem, że olej był niedawno zmieniany. Pytanie: czy był zmieniany podczas okresowego przeglądu, czy tez sprzedawca go zmienił aby pokazać, że dba o silnik.
A -
Algemeen - Ogólnie
Jak ogólnie wygląda motoocykl? Czy gdzieś zwisają luźne
przewody, plastiki, czy śruby nie są
podrdzewiałe
Po takiej kontroli już wiesz, że motocykl jest relatywnie bezpieczny do gotowy do jazdy. Tu chodzi o TWOJE bezpieczeństwo, więc powyższe sprawdzenie zrób dokładnie.
Nastepne kontrole zrób podczas jazdy
- Jedź z prędkością 50km/h i sprawdź hamulce. Powinny szybko zatrzymać hamulce. To jest pierwsza rzecz jaką musisz sprawdzić, zanim przejedziesz jakiekolwiek skrzyżowanie.
- Wyjedź na drogę szybkiego ruchu/autostradę. Rozpędź się do 100km/h i puść kierownicę (delikatnie i powoli i trzymaj dłonie blisko manetek). Motocykl powinien nadal jechać prosto. Bądź przygotowany na ewentulaność, gdy NIE będzie jechał prosto!
- Jedź prosto z prędkośćią 100km/h i sprawdź kilkakrotnie hamulce (uważaj na plecy). Czy motor popada w drgania? Jeżeli tak, coś nie tak jest z amortyzorami. Czy hamulce 'kąsają' (np. czujesz, że uchwyt 'pulsuje')? Jeżeli tak, hamulce mogą być zużyte lub tarcza hamulca może być krzywa.
- Czy zmiana
biegów odbywa się bez większego wysiłku (dźiwne
dźwięki)? Zmiana biegu której towarzyszy zbytni
hałas, to objaw zużytego sprzęgła. Nie groźne samo w sobie,
ale może być oznaką, że właściciel jeździł ostro na swoich
dwóch kłókach.
Jedź powoli (15km/h) i wrzuć wysoki bieg (3ci, 4ty lub nawet wyższy). Maksymalnie otwórz przepustnice żeby motor zaczął przyśpieszać. Słyszysz jak regularnie rosną obroty silnika? Czy raczej obroty zostają na niezmienionym poziomie przez jakiś czas, a może na moment się obniżają? Jeżeli obroty nie rosną regularnie, oznacza to, że sprzęgło jest zużyte.Pamiętaj aby przestać przyśpieszać na czas :)
Kilka uwag o handlarzach, poparte własnymi
doświadczeniami:
- Nie ufaj handlarzowi. Sprzedawcy chcą tylko sprzedać motor tak szybko jak to możliwe. Prywatni sprzedający (właściciele) częsciej mają morale. Będą znać problemy motocykla i powiedzą o nich bez pytania. Handlarze nie mają takiego morale. A nawet gdyby mieli, to zazwyczaj nie jeździli na motorze, więc poprostu go nie znają. Generalnie powiedzą ci, że motor jest bezproblemowy.
- Uwaga na gwarancje. Handlarz obieca ci gwarancję, ale nadal szukam sprzedawcy, który da ci nowy silnik, gdy poprzendni sie zatarł. Jeżeli tylko naprawa usterki nie potrwa dłużej niż godzinę, z chęcią wywiążą się z obietnicy gwarancji. Jeżeli naprawa będzie czasochłonna, zaczną sie problemy.
- Handlarze znają wszystkie sztuczki aby motocykl jeździł dobrze przez następne kilka miesięcy. Zazwyczaj nie znajdziesz usterki w okresie gwarancyjnym. Jesteś łatwym celem w tym przypadku. Bo jeżeli dotyczas nie jeździłeś na więcej niż na jednym egzemplarzu danego modelu (patrz początek tekstu), nie będziesz mieć pojęcia jak powineneś się czuć, zachowywać i co powinieneś słyszeć.
- Jeżeli handlarz powie ci, że musisz zapłaciś dodatkowe kilkaset złotych aby przygotować motor do drogi, zapytaj go o dokładną specyfikację co ma tyle kosztować. Zazwyczaj handlarze poprostu obejdą motor dookoła przez 10 sekund i wyciągną od ciebie kasę.
Uwaga:
dobrze sprawdź czy rzeczywiście handlarz zrobił rzeczy
które miał zrobić.
Uwaga: jeżeli uzgodnicie, że np. sprzedawca ma
zmienić olej, upewnij się że użyje oleju syntetycznego. Ten typ
jest o wiele lepszy dla silnika. Jeżeli handlarz użyje jakiejś
taniochy, może to spowodować awarię skrzyni biegów za rok
lub dwa.
Jeżeli
sprzedawca nie chce ci przygotować listy rzeczy do zrobienia lub
udziela niejasnych odpowiedzi, poprostu powiedz mu, że bierzesz
motor w takim stanie w jakim jest teraz. Oszczędzać kilka
stówek.
Mam nadzieję, że się przyda.
Jeżeli macie jeszcze jakieś podpowiedzi, to proszę przesłać, dopiszę.
Komentarze : 8
Miałem, ale i co z tego. teraz najbardziej opłaca się i tak iść do serwisu yamahy i wymienić używany motor na nowy; a jak się już ma yamahę, to wtedy można tylko ubezpieczyć za 435zł/rok, i co? Lepiej niż dać 1200zł za nic ;) a tu skrzynia biegów i silnik bezpieczne
@dziki: podane wartosc odnosza sie do przepisow w Holadnii. Tak nawiasem mowiac, w kraju tulipanow motor przechodzi przeglad techniczny tylko raz, podczas pierwszej rejestracji.
"Czy opony nie są zużyte? Czy mają dość głeboki profil ( >1.5 dla bezepieczeństwa, >1mm wymagane przepisami)" - troszeczkę nie tak. Opony muszą mieć bieżnik o głębokości minimum 1,6mm (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w
sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 roku, Nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami)).
@Maciu:
dodane
@hswpb:
Zacznij przyspieszac i wsluchaj sie w obroty.
'W fotel' cie nie wcisnie, ale powinienes moc wylapac czy obroty rosna.
1.Jeszcze warto zobaczyć czy manetka gazu chodzi płynnie i czy "wraca" to samo ze sprzęgłem o ile jest na linke jeśli chodzi ciężko lub nie wraca to linki są nie nasmarowane albo zniszczone.
2.Warto zaglądnąć pod plastiki często nie lakieruje się wewnętrzych stron by zaoszczedzić .
3.Sprawdź czy w okolicach spawów nie ma różnic w kolorze jeśli są mocno widoczne to znaczy ze było spawane po dzwonie itp.
jak można jechać 15km/h na 4 lub wyższym biegu ? motor zacznie szarpać wtedy chcąc jechać
To chyba zależy od producenta.Tu jest link do scigaczowej dyskusji na ten temat:
http://forum.scigacz.pl/about19813.html
eeee. O ile wiem w motocyklach stosuje sie raczej półsyntetyki...
Archiwum
Kategorie
- Emigranci (1)
- Na wesoło (656)
- O moim motocyklu (5)
- Ogólne (151)
- Ogólne (5)
- Wszystko inne (25)
- Wszystko inne (4)